Ta strona używa plików cookies (ciasteczka) w celach statystycznych oraz by zwiększyć komfort korzystania z serwisu.     [x] zamknij
Często wydaje się, że ekonomia to ćwiczenie z analizy liczb. W rzeczywistości jednak ma więcej wspólnego z opowiadaniem historii niż z matematyką.
Adam Davidson
HOME TEST ŚWIADOMOŚCI FINANSOWEJ

Biznes znów staje się krajowy

Firmy międzynarodowe miały dobrą passę, czy to 4000 lat temu, jako asyryjskie sieci handlowe, czy też od połowy XIX w., kiedy narodziły się nowoczesne, transgraniczne spółki akcyjne. Sam Palmisano, były szef IBM, uważa jednak, że doszły one do granic naturalnego rozwoju.

Model firm międzynarodowych, zarządzanych w każdym aspekcie z centrali, będzie zastępowany przez „globalnie zintegrowane przedsiębiorstwa” (GIE - globally integrated enterprises), które odrzucą jedną tożsamość narodową i będą obsługiwać klientów z dowolnego miejsca na świecie (sensownego biznesowo), mając globalny łańcuch dostaw i wspólne funkcje wsparcia. Takie firmy powinny być bardziej efektywne, innowacyjne i elastyczne.

 

Podczas gdy koncerny międzynarodowe będą musiały wdrażać obce im metody zarządzania i dostosowywać się do kultur lokalnych, młodsze, bardziej elastyczne przedsiębiorstwa, budowane od podstaw według nowych, globalnych zasad, będą miały przewagę. Nad ideą GIE ciążą jednak smutne historie niektórych firm, jak Philips i ABB, które już w latach 90. próbowały odejść od centralnego sterowania i kontroli, i przejść na tzw. zarządzanie matrycowe.

 

Od czasu, gdy Palmisano w 2006 r. po raz pierwszy ogłosił ideę GIE, w rozwiniętych gospodarkach pojawił się zastój i protekcjonistyczne ciągoty. Na rynkach wschodzących nastąpiło spowolnienie. Jego zdaniem, dziś wręcz trzeba przyspieszyć tworzenie GIE. Firmy i kraje szukają nowych źródeł wzrostu i efektywności.

 

 

Na podst. Business is going native again, Andrew Hill, The Financial Times

Powyższy tekst jest skróconą wersją artykułu, który w całości jest dostępny na portalu prosperity.memes.pl
 
memes.pl S.A.
ul. Kruczkowskiego 6, 00-412 Warszawa
tel. +48 22 370 23 23
e-mail: biuro@memes.pl
Polityka prywatności